Intervju med Malin Larsson

Vilka är vi egentligen som jobbar på Karlanders och vad gör vi på dagarna? Följ Karlanders intervjuserie för att få en inblick i vår vardag och våra olika uppdrag. Nu har turen kommit till Malin Larsson.

Intervju med Malin Larsson

Namn: Malin Larsson
Antal år på Karlanders: Snart 5
Nuvarande uppdrag: Projektingenjör på Varbergstunneln

  1. Din jobbresa visar att man inte behöver ha en teknisk bakgrund för att bli konsult inom byggbranschen. Kan du berätta lite om vägen till din nuvarande roll?

    När jag 1999 flyttade från Stockholm till Göteborg hade jag arbetat som ekonomiassistent på ett IT-företag. Det var en turbulent tid och jag, tillsammans med många andra, blev uppsagd. Efter att ha varit föräldraledig i några år fick jag jobb som administratör på en konsultfirma inom byggbranschen, först inne på kontoret och efter några år ut i projekt, och på den vägen är det.

  2. Hur kom det sig att du sedan hamnade på Karlanders?

    Innan jag började på Karlanders var jag en kortare tid på ett större konsultföretag, pga. att min tidigare arbetsgivare blev uppköpt. Efter ett tag insåg jag att den här stora organisationen inte var något för mig. Jag kände till Karlanders, jag och Fredrik hade tio år tidigare arbetat tillsammans i ett projekt i Falkenberg, så jag bestämde mig för att kontakta honom.

  3. Vilken är den största utmaningen med att vara konsult, tycker du?

    Det kan ju finnas situationer när jag, som konsult i uppdrag, får tiga och acceptera situationen till skillnad mot om jag hade varit anställd. Vidare kan man ju säga att det alltid föreligger en risk med att arbeta på konsultföretag, eftersom det delvis är kopplat till rådande konjunktur.

  4. Vad är roligast?

    Att jobba i projekt innebär ofta att man arbetar tätt ihop med människor, och det kan vara fantastiskt roligt när man gemensamt strävar mot samma mål, hjälps åt och lär känna varandra bra.

  5. Slutligen, vilket är det mest spännande/annorlunda/roligaste projektet hittills?

    Jag har alltid varit på större infrastrukturprojekt, väg- och järnvägsprojekt, så på det sättet är de ganska lika, men självklart är alla projekt unika med olika förutsättningar och nya kollegor.